Головна  →  Новини  →  23 січня 2018

Оболонський районний в місті Києві центр соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді інформує

Оболонський районний в місті Києві центр соціальних служб для сім‘ї, дітей та молоді – спеціальний заклад, що проводить соціальну роботу з сім‘ями, дітьми та молоддю, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги.

Центр, відповідно до покладених на нього завдань, здійснює виявлення, проводить відповідну роботу та веде облік наступних категорій клієнтів:

- сімей, дітей та молоді, які перебувають у складних життєвих обставинах;

- осіб з числа випускників інтернатних закладів;

- дітей–сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа;

- прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу, сімей опікунів, піклувальників;

- осіб з інвалідністю;

- осіб, які звільнились з місць позбавлення волі;

- осіб, які зазнали жорстокості та насильства, постраждали від торгівлі людьми, залучалися до найгірших форм дитячої праці;

- сімей внутрішньо переміщених осіб;

- сімей учасників АТО.

Також відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України  від 2014 року № 623 з січня 2015 року на спеціалістів центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді покладена функція контролю за цільовим використанням виплат при народженні дитини та виплат одиноким матерям.

Основним є робота з сім’ями, які опинились у складних життєвих обставинах. Працівниками центру сформований банк даних таких сімей, станом на 01.01.2018 року він налічує 262 сім’ї/462 дитини. За рік 66 сімей було взято під соціальний супровід, соціальними послугами охоплено 2005 сімей/2110 дітей.

За поданням служби у справах дітей на обліку Центру стоять 30 сімей, в яких виховується 53 дитини. Протягом року 8 сімей перебували під соціальним супроводом, з іншими робота велась у форматі клієнта.

Працівники центру дуже тісно співпрацюють зі службою у справах дітей. Разом ходять в сім’ї, коли потрібне термінове втручання, залучаючи кримінальну поліцію у справах дітей та медичних працівників (за потребою).

Ще одна категорія, з якою працюють спеціалісти центру – це особи, які мають проблеми з законом. Протягом 2017 року до Центру надійшло:

- 175 повідомлень про постановку на облік від кримінально-виконавчої інспекції Оболонського району про молодь та неповнолітніх, які засуджені до покарань не пов’язаних з позбавленням волі;

- 15 повідомлень з Оболонського управління поліції;

- 32 повідомлення надійшло з виправних колоній.

Було здійснено інспектування та спроби інспектування по всім адресам, складені акти оцінки потреб, надані запрошення до Центру, інформаційні матеріали.

Особам, які перебувають в конфлікті з законом, пропонуються соціальні послуги: проводяться індивідуальні та групові консультації, бесіди з приводу працевлаштування, навчання, налагодження взаємостосунків у сім’ї, виховання дітей та ін.

На базі Центру і у співпраці з сектором ювенальної превенції відділу превенції Головного управління національної поліції в місті Києві Оболонського управління поліції, робота велася за наступними напрямами:

- профілактичне заняття з використанням соціальної реклами на тему: «Я-ЛЮДИНА»;

- профілактичне заняття на тему: «Здоровий спосіб життя»;

- профілактичне заняття на тему: «Я та моє життя»;

- профілактичне заняття на тему: «Агресія та все про неї»;

- профілактичне заняття на тему: «Формування позитивного ставлення до себе»;

- профілактичне заняття на тему: «Що таке емоція»;

- профілактичне заняття на тему:«Я та Закон»;

- профілактичне заняття на тему: «Вчимося робити вибір»;

- профілактичне заняття на тему: «Профілактика ВІЛ/СНІДу».

Також до роботи залучались юристи та психологи Центру.

Останнім часом почастішали випадки звернення батьків щодо девіантної поведінки підлітків у зв’язку із вживанням алкогольних та слабоалкогольних напоїв. На питання: «Де ви берете цигарки чи алкоголь?» підлітки відповідають, що купують в магазинах і ніхто особливо не цікавиться скільки їм років і без проблем продають.

Ще одна велика категорія сімей, з якими працюють спеціалісти Центру – це сім’ї опікунів. На обліку перебуває 142 сім’ї, в яких виховується 176 дітей. За 2017 рік їм було надано 1476 послуг: 687 – соціально-педагогічних, 729 – інформаційних, 47 – психологічних, 13 – юридичних.

На обліку Центру перебуває 6 прийомних сімей, в яких виховується 10 дітей, та один будинок сімейного типу, де виховується 10 дітей . Протягом 2017 року їм було надано 1754 послуги, а саме: 895 – інформаційних; 705 – соціально-педагогічних; 154 – психологічних.

Спеціаліст Центру, який відповідає за даний напрямок роботи, знаходиться у тісному контакті та на постійному зв’язку з прийомними батьками, батьками-вихователями та дітьми (відвідує сім‘ї, надає соціально-педагогічні, психологічні, інформаційні послуги, протягом року організовує для дітей соціально-культурні заходи.

Також, в Оболонському районі вже більше року функціонує інноваційна форма виховання – патронатна сім’я, яка має на меті допомогу дітям, чиї батьки з різних причин не можуть ними опікуватись і на належному рівні виконувати свої батьківські обов’язки.

Метою патронату є забезпечення права кожної дитини, яка опинилася в складних життєвих обставинах, виховуватися у сприятливому та безпечному сімейному середовищі шляхом відновлення здатності батьків (осіб, які їх замінюють) опікуватися дитиною та виховувати її.

Патронат над дитиною передбачає надання в сім’ї патронатних вихователів тимчасового догляду, виховання та реабілітації для дитини, яка опинилася в складних життєвих обставинах. У цей же час фахівці надають комплексну підтримку біологічній родині дитини у вирішенні проблем, щоб дитина невдовзі змогла до неї повернутись. Якщо ж повернення в рідну сім’ю буде неможливим, для дитини підберуть альтернативні форми сімейного виховання – усиновлення, опіка/піклування, прийомна сім’я чи дитячий будинок сімейного типу.

В Оболонському районі патронатна сім`я успішно функціонує з 2013 року. На даний час в сім`ї перебуває 2 дітей. Патронатна сім`я отримує від Центру психологічні, педагогічні, юридичні та інформаційні послуги. Психолог Центру працював щодо корекції поведінки, зниження рівня тривожності з дівчинкою 5 років, яка перебуває в сім`ї.

Ще один новий напрямок роботи – наставництво. Це добровільна безоплатна діяльність наставника з надання дитині, яка проживає у закладі, індивідуальної підтримки та допомоги, насамперед у підготовці до самостійного життя. Положення про наставництво затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 4 липня 2017 р. № 465. Воно визначає механізм організації здійснення та ведення наставництва над дитиною, яка проживає у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, іншому закладі для дітей.

Кожна дитина, яка виховується в сім`ї, входить в самостійне життя вже підготовленою до нього. Однак не можна забувати, що існує найбільш уразлива й незахищена категорія дітей, зокрема діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, та особи з їх числа, опіку над якими здійснює держава. Більшість цих дітей поповнюють ряди сумної статистики, стаючи, після випуску з інтернату, безхатьком, злочинцем, безробітним, алкоголіком або наркоманом. Кожен 7-ий намагається здійснити самогубство, лише 1% сиріт здатний вступити до ВНЗ і вибрати правильний життєвий шлях.

На сьогодні проблема непідготовленості вихованців шкіл-інтернатів до самостійного життя є найбільш актуальною. Необхідно відзначити, що дана діяльність досить багатопланова та різноманітна. В першу чергу підготовка випускників інтернатних закладів до самостійного життя являє собою розвиток знань, умінь та навичок, необхідних для їх успішної адаптації в суспільстві.

Розвиток сімейних форм виховання, підтримка прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу не вирішують в повному обсязі питання інтернатних закладів. Важко знайти родину, яка виявить бажання опікуватись дітьми з обмеженими можливостями, соціально-занедбаними, схильними до протиправної поведінки, або одразу взяти відповідальність за декілька дітей з однієї родини. Не підлягає сумніву, що випускнику інтернатного закладу важче знайти своє місце в житті. Роками дитина перебувала на повному державному утриманні, коли всі побутові проблеми за нього вирішували вчителі, вихователі та інші працівники закладу. Дитина навіть не замислювалась над тим, скільки людей забезпечують її комфортне існування. Доросле самостійне життя, яке починається одразу по закінченні закладу, потребує інших знань та навичок, ніж ті, які передбачені шкільною програмою.

Основними завданнями наставництва є:

  1. визначення та розвиток здібностей дитини, сприяння реалізації її інтересів у професійному самовизначенні;
  2. надання дитині доступної інформації про її права та обов’язки;
  3. формування в дитини практичних навичок, спрямованих на адаптацію її до самостійного життя, зокрема щодо вирішення побутових питань, розпорядження власним майном і коштами, отримання освітніх, соціальних, медичних, адміністративних та інших послуг;
  4. ознайомлення дитини з особливостями суспільного спілкування та подолання складних життєвих ситуацій;
  5. сприяння становленню дитини як відповідальної та успішної особистості;
  6. формування в дитини навичок здорового способу життя.

Наставництво здійснюється в індивідуальній формі однією повнолітньою дієздатною особою над однією дитиною. Наставником може бути повнолітня дієздатна особа, яка пройшла курс підготовки з питань соціальної адаптації дітей та їх підготовки до самостійного життя отримала висновок про те, що вона може проводити діяльність з організації наставництва, про що укладається відповідний договір про наставництво.

Організація наставництва здійснюється центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді за місцем проживання дитини. Наставник відповідно до законодавства є відповідальним за порушення ним прав і законних інтересів дитини, заподіяння шкоди її життю та здоров’ю.

Під час перебування дитини в сім’ї наставника, строком не більш як три календарних дні у святкові та неробочі дні, під час канікул, наставник відповідає за життя, здоров’я та своєчасне повернення дитини до місця її проживання (перебування).

Функції контролю за дотриманням прав та інтересів дитини, над якою встановлено наставництво, виконують центр, адміністрація закладу, служба у справах дітей за місцем проживання (перебування) дитини (шляхом спілкування з дитиною, спостереження за її поведінкою, емоційним станом тощо).

Тож хто має бажання, відчуває в собі сили та хоче допомогти дитині -сироті, запрошуємо приєднатися до цієї благородної справи.

 

За інформацією районного Центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді

Перейти до спискуВерсiя для друку

 

Я Ð?Ð?Ю Ð?РÐ?Ð?Ð?!